31 oktober 2013

Vad förändras?

10 saker som förändras!
Vad blir annorlunda i livet efter att man skaffat barn? 

1. Sovmorgon kan man inte ens stava till längre!

2. Man får varje kväll plocka bort leksaker ur sin egen säng innan man kan lägga sig.

3. Man upprepar ständigt frasen: sitt still och ät nu! Vid matbordet.

4. Städa har fått en helt annan innebörd, nu räcker det inte med att damma och dammsuga. Nu är det kladd, spill, små fingrar på dörrar och fönster och en halv sandlåda i hallen som följt med hem från dagis.

5. En komplimang har aldrig gjort en så glad och lycklig tidigare som när man får höra av sin 4 åriga son: vad vacker du är mamma, är klänningen ny? Så fint du gjort i håret. (Sånt som ens man inte lägger märket till längre, eller i alla fall väldigt sällan påpekar)

6. Helt plötsligt måste man tänka igenom vart man lägger ömtåliga och vassa saker. Hyllor i huvudhöjd innehåller endast prydnader av glas och knivstället står säkert ovanför kylskåpet.

7. Om du inte gillar att tvätta, skaffa då inga barn. Små människor, även kallade barn, är experter på att skita ner sig. En halv dag och både tröja och byxor åker i tvättkorgen. Tvättmaskinen som tidigare höjde elräkningen en gång i månaden, gör det numera fem gånger i veckan!

8. Man fastnar i TV program som Scooby Doo, katten Gustav och Vännernas stad.

9. DVD hyllan fylls med fler tecknade och animerad barnfilmer än action och thrillers.

10. Sexlivet störs av både trötthet, osämja och inte minst en liten människa som kommer smygandes emellan och viskar: mamma, jag vill ligga på din kudde.

Sen att en kväll ute eller bio kräver två månaders planering gör ju inte livet lättare. Att bli förälder förändrar så mycket för resten av livet. Det är aldrig något man är redo för, det är något som man växer in i och anpassar sig in i rollen som mamma och pappa. 

Om jag hade väntat tills jag kände mig redo att bli mamma så hade jag fortfarande inte skaffat barn. Tur att jag blev gravid (inget planerat alls) för snart 5 år sedan, och då valde att behålla barnet. Annars hade vi varit barnlösa än idag. Ångrar inte det en sekund! Mina barn är det bästa som hänt mig. Lycka till i ert föräldraskap. Det är inte alltid så lätt, men vi gör så gott vi kan. 

7 kommentarer:

  1. Jag är ganska nöjd med att min lilla bara är 3 månader men jag kan absolut se det där framför mig de kommande 2 åren till en början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysigt med en liten bebis. Njut av varje stund. Men måste säga att det blir bättre och roligare för varje år :) men du vet vad du har att vänta dig nu, he he lycka till med din lilla

      Radera
  2. Vi är uppe i 6 år nu med detta ... några år kvar innan minstingen är så stor att det vänder till sovmorgon och mindre spill.. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Då är du lite av en expert på detta som jag skriver om, och vet precis vad jag menar! Hoppas sovmorgonen dyker upp för er snart och lycka till med era "stora" barn. =)

      Radera
  3. Ja,visst förändras livet när man blir föräldrar - Hihi några riktigt härliga saker du skriver som nummer 5 underbart <3
    Härligt sommarfoto på goa Erik & Bella/Puss & Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nr.5, Erik är en underbar liten kille som ger mig olika komplimanger varje dag! Brukar får höra:
      - Vad söt du är mamma.
      - Vilken fin klänning du har, du ser ut som en prinsessa.
      - Du ser ut som Barbie.
      - Mamma, du är så snäll. Jag gillar dig.
      - mamma, du är bäst.
      - tack mamma för att du lagat så god mat till mig.
      Han är helt enkelt helt fantastisk. Hoppas han kan smitta av sig på Fredrik också, i alla fall lite!
      Kram

      Radera
    2. Jaa han är underbar liten kille Erik <3
      Hihi Du får be honom "lära" pappa ;)

      /Kram

      Radera