17 oktober 2013

Verkligheten...

Ja, verkligheten... Den jag dolt för er, undvikit att skriva om, den måste nu blottas så jag kanske kan må lite bättre. Det är aldrig fel att skriva av sig lite.

Jag har varit sjuk några månader nu, eller egentligen började det redan för 7 år sedan. Då gjorde jag min första koloskopi för att se om det va något fel på mig då jag haft en del magsmärtor och blod i avföringen. Allt såg då bra ut, ingen uppföljning gjordes.

Har varit dålig till och från sedan dess, men i våras kom det perioder varje månad där jag blev så dålig att jag fick åka in akut till sjukhuset. Hade hemska smärtor och endast blod som avföring. Detta kom allt oftare och värre för varje gång under sommaren och den 17 augusti rann bägaren över. Akuten, vårdcentralen, sjukskriven, akuten igen...koloskopi följt av en lång rad provtagningar. Allt ser jättebra ut. 

Är fortfarande sjukskriven, gått 2 månader nu. Mår illa varje dag, ont i magen....ständigt trött. Väntar på tid för bukröntgen och gastroskopi. Misstanke om magcancer finns. Vad händer? Vad gör jag om jag skulle få en så hemsk diagnos? Med kanske bara något år/några år kvar att leva, cellgifter, kanske operation. Så skrämmande! 

Jag vet att jag inte borde oroa mig i onödan, men det är svårt! Min morfar dog av magcancer och risken fördubblas om man röker! (Vilket jag gör såklart!)
Fredrik tycker att jag inte ska tänka på det utan helt enkelt ha tålamod och vänta och se vad undersökningarna kommer visa. Han har rätt, men det är inte så enkelt. 

Sorry för det långa och tråkiga inlägget, men nu vet ni hur den negativa delen av min verklighet ser ut och vad jag går och kämpar med varje dag. Jag försöker att tänka positivt och leva så normalt min kropp tillåter. Ska försöka fortsätta med det och hålla tummarna för att det inte finns någon cancer i min mage. 

Kram på er kära läsare

6 kommentarer:

  1. Åh älskade syster. Förstår att det är lätt att "måla" upp tankar och oro kring detta. Nu ska man inte ta ut det i förskott men det är så lätt att tankarna flyger. Försök ändå att ta en dag i taget och vänta på vad undersökningarna säger. Sänder dig massor av kramar och styrka.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas inte på nå't allvarligt älskade dotter min <3
    /Kryyis Kraam

    SvaraRadera
  3. Jag undrar bara om du fått denna eventuella diagnos från doktorer eller har du som så många andra letat på nätet? Gör inte det i såfall utan invänta svar då mår du bättre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både och. Letande på nätet för att läsa om det efter att läkaren pratat med mig då jag ville veta vad det skulle innebära om undersökningen kommer visa en tumör i magsäcken. Och självklart mådde jag mycket sämre av att läsa allt som jag hittade på internet. Ska försöka att inte tänka på det, intalar mig själv att jag är "frisk", i alla fall tills ev motsatsen har bevisats.

      Radera
    2. Oj,konstigt att doktorer sagt så innan du är färdigutredd undersökt!!

      Radera
    3. Doktorn sa att dom måste göra en undersökning för att se om det finns någon tumör då jag har det i familjen, och jag har flera av symtomen som stämmer in. Men doktorn sa typ inget om det. Dom vill väl inte skrämma upp en i onödan.

      Radera